Av Lena Söderberg - 7 augusti 2013 07:15

Resan från Celle gick ganska bra, några ställen med vägarbeten men trafiken rullade på iaf. Vi ska ändra väg tillbaka till Kassel, norrut stod trafiken stilla på två ställen pga vägarbeten.

Gjorde en avstickare från autobahn och såg små fina byar på landsbygden, skönt att vila sig från den snabba trafiken en stund. Här bor vi också centralt, både för- och nackdel. Nära till city men mkt trafik som är störande. Vårt hotellrum har varit fruktansvärt varm i natt, så det har inte blivit mkt sömn.

Igår var vi in till city en sväng, slappade på hotellet en stund innan vi gick till närmsta restaurang. Bilden på hotellet är taget därifrån. Vårt rum är 1:a balkongen på 1:a våningen. Vi träffade ett svenskt par från Åkersberga som vi satt och pratade med en stund. Kul, men vi hade inga gemensamma bekanta från de 19 åren vi bodde i Åkersberga, vi bodde i olika delar av samhället.

Idag går färden vidare till Garmisch Partenkirchen.

Av Lena Söderberg - 6 augusti 2013 07:00

Celle är en av de gamla tyska städerna som klarade sig undan kriget. Välbevarade fina korsvirkeshus i gamla stan där vi bodde. Vi flanerade runt en bra bit i hettan, gott med en kall öl efteråt. Fint hotell som vi bodde på   , 1:a bilden. Nära till restauranger, vi åt god mat igen innan det var läggdags.

Av Lena Söderberg - 5 augusti 2013 18:45

Efter inckeckning på hotellet så gick vi in mot city, bodde inte så långt därifrån. Vi stannade till utanför tivoli och tog kort på de som vågade åka de läskiga attraktionerna. Fortsatte vidare till Ströget, där åt vi varsin smörrebröd med kall hof till. Bra öl för mig som inte kan dricka så mkt alkohol. Gick vidare i folkvimlet, rädd att någon skulle springa på min onda axel, men folk har respekt när de ser att man är skadad

. Från Ströget tog vi en cykeltaxi till Nyhavn. Killen som cyklade var från Polen o sommarjobbade i Köpenhamn. I Nyhavn tog vi sightseeing med båt. Så vackert, många ställen påminde om Amsterdam. Vi passerade Operan, äldsta bryggeriet, Amalienborg, de var hemma eftersom flaggan var uppe. Vi såg även kungliga stadsbiblioteket som kallas för "black diamond"otroligt vackert! Den svarta fasaden tog upp ljus som speglade sig i den. Självklart såg vi mer än de bilder jag lagt upp, massor med fina kyrkor, havsfruen, sandsslottstävling samt massor med fina båtar. Vi avslutade kvällen med middag i nyhavn därefter taxi till hotellet. Nästa gång vi åker tillbaka villvi bl.a se Christiania.

Av Lena Söderberg - 5 augusti 2013 07:45

När vi kom till Köpenhamn så började vi med ett besök i Kunstparken. Vi visste att det fanns en staty som Mats morfarsfar gjort. Aron Jerndahl var bildhuggare och verksam i början av 1900-talet. Aron hade gått på konstakademin i Köpenhamn. Den här statyn sattes upp 1904, samma år som Mats morfar Matts föddes. Vi har gjort ett försök tidigare att hitta den men letat i fel park. Tack vare bättre GPS så kom vi rätt.  Varmt väder men svalt i parken så vi promenerade runt där ett tag. En oas i storstaden.

Av Lena Söderberg - 4 augusti 2013 19:30

Åkte hemifrån på fm. Stannade i Bergs slussar. Vi hade tänkt träffa Krisse o Fredrik där, de hjälpte till att slussa Fredriks föräldrars båt.

Men tyvärr hade de redan passerat. Vi njöt iaf av den vackra platsen och tittade på båtar som slussade, inga indicenter.

Vi åt lunch på kanalkrogen innan vi fortsatte ner till Jönköping.

Vackert väder och varmt. Hade tänkt vila en stund på hotellet men det var för varmt på rummet. Så vi promenerade ner till Vättern, där fläktade det skönt. Fikade på ett ställe, därefter gick vi till Piren. Massor med uterestauranger vid vattnet. Åt middag och därefter gick vi tillbaka till hotellet. Vi är för trötta ikväll. Får ladda upp för morgondagen och Köpenhamn.

Av Lena Söderberg - 2 augusti 2013 18:52

Hej!

På söndag 4 aug åker Mats och jag på vår bilresa ut i Europa. Jag brukar skriva dagbok när vi är ute och reser. Men pga min skada kan jag inte skriva så bra för hand, därav föddes idèn med en reseblogg. Det blir inlägg och foton, varje dag får jag hoppas, vi får se. Hoppas ni vill följa med på vår 13:e bilresa!